سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
علم راه عذر بر بهانه جویان بسته است . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175763
بازدید امروز :25
بازدید دیروز :74
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» پروفسورمحمود حسابی

بزرگ مردی از ایران

درگذشت پروفسور محمود حسابی: درچنین روزی درسال 1371 ه.ش پروفسور محمود حسابی در بیمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلبی دارفانی را وداع گفت. وی در 17 سالگی نخستین لیسانسش را در رشته ادبیات عرب دریافت داشت و بعدا در رشته های مهندسی راه و ساختمان، پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی، فارغ التحصیل شد و همزمان توانست در رشته مهندسی معدن در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کند. وی سرانجام رشته فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و توانست در 25 سالگی درجه دکتری خود را در رشته فیزیک با دفاع از رساله خود دریافت دارد. او بعدها جز» برترین شاگردان انیشتن شد. دکتر حسابی تاسیس دانشگاه تهران را پیشنهاد داد و خود معمار دانشکده فنی آن شد و تا آخرین روزهای عمر ریاست گروه فیزیک این دانشکده را برعهده داشت. دکترحسابی در دوران نخست وزیری مصدق وزیر فرهنگ دولت او شد. پروفسورحسابی به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و عربی سخن می گفت و به زبان های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی، ترکی و ایتالیایی تسلط داشت. دکترحسابی درسال 1990م، به عنوان مرد نخست علمی جهان معرفی شد و درسال 1366 درکنگره 60 سال فیزیک کشور لقب پدر فیزیک ایران را به خود گرفت.
ممنوعیت ممیزی درمطبوعات در بحبوحه انقلاب اسلامی: درچنین روزی درسال 1357 ه ش، رژیم پهلوی با هدف برآورده ساختن دروغین خواست های مردمی و به منظور جلب حمایت آنان دستور ممنوعیت ممیزی مطبوعات را صادر کرد. در روزهای انقلاب ماموران سازمان امنیت نظام شاهی و نظامیان حکومت نظامی با حضور در محل نشر مطبوعات به حذف و سانسور مقالات و اخبار می پرداختند.
درگذشت ایوان تورگینف: درچنین روزی درسال 1883م، ایوان تورگنیف نویسنده مشهور روس دار فانی را وداع گفت. وی درسال 1818م، به دنیا آمد. از جمله آثار وی می توان به «خاطرات یک ورزشکار»، «رادن» و «آشیانه نجیب زادگان» و «پدران و پسران»، «آب های بهاری»، «یادداشت های یک شکارچی»، «عشق نخستین»، «مرداب آرام»، «آسیه و اولین عشق»، «رودن»، «دود»، «یک داستان شگرف»، «هلن»، «زمین بکر» و «مومو» اشاره کرد.
تولد کارل دیوید اندرسون: درچنین روزی درسال 1905م، کارل دیوید اندرسون، فیزیکدان برجسته آمریکایی قدم به عرصه گیتی نهاد. او درسال 1936 نوبل فیزیک را از آن خود کرد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/15:: 4:22 صبح | نظرات دیگران ()